2022.12.29.
Ismeritek a digitális cukorka és digitális zöldség kifejezést?
Kardaras A képernyő rabjai című könyvében találkoztam vele, és nagyon hasznos felosztásnak tartom, ezért szeretném Nektek is megmutatni az alábbi poszttal és infografikával.
A kezdeti zéró toleranciás kütyühasználat kisiskoláskorra átalakul egy szülői jelenléttel megvalósuló, fokozatos bevezetésbe a számítógépezés birodalmába. Ilyenkor kell tudatosan, tech-pozitív hozzállással fogni a gyermekeink kezét, okosan megválaszolni a MIKOR? MIT? MENNYIT? kérdéseket.
Ahogy az étkezésükre odafigyelünk, és édességet csak kis dózisban, alkalmanként adunk nekik, valamint törekszünk arra, hogy minél változatosabban étkezzenek, és igen, megegyék a spenótot meg a brokkolit is, úgy a számítógépezési szokásaik kialakításánál is ilyen fajta tudatosságra van szükségünk.
A digitális cukorkák olyan tevékenységek, melyek elsősorban szórakoztatni akarnak, passzív fogyasztóként az ingeréhségünket elégítik ki, erősen fokozzák a dopamintermelésünket, ezért túlzásba vitt fogyasztásuk függőséget alakíthat ki.
Ezzel szemben a digitális zöldségfélékben az információszerzés, az aktív kereső vagy alkotó folyamat áll a központi helyen. Természetesen ezekből sem szabad korlátlanul fogyasztani, mint ahogy 5 kiló paradicsom egy ültő helyben történő elfogyasztásának is negatív következményei lennének, de ügyesen porciózva, szülővel együtt fogyasztva ki lehet aknázni az ezekben a tevékenységekben rejlő előnyöket.
A táblázat alján a felsorolás közel sem teljes, de ha az alábbi szemléletet magatokkal viszitek, akkor egy-egy adott tevékenységről már el fogjátok tudni dönteni, hogy digitális cukorka-e vagy inkább zöldségfélének minősül.