2023.08.17.
Nyakunkon a szeptember elseje. Ilyenkor szülőként már kezdődik a nagy begyűjtés: a tanítóktól kapott listákkal szaladgálunk, hogy minden meglegyen az első becsöngetésre. De vajon lélekben is készülünk-e? Készítjük-e a gyermekünket is? Két és fél hónap nyári szünet után nem könnyű visszarázódni a hétfőtől-péntekig mókuskerékszerű ritmusba. Mutatom, mit tehetünk szülőként, hogy megkönnyítsük mindannyiunk számára ezt az időszakot!
1. Beszélgessetek arról, milyen érzések vannak benne az iskolakezdést illetően!
Fogadd el, bármit is mondd, ne akard rögtön derűvel elseperni az aggodalmait! Ha azt mondja, hogy a háta közepére se kívánja az egészet, akkor se állj neki egyből szépíteni, hogy miért nem is úgy van, ahogy ő gondolja, ahogy ő érzi!
"Ahh, szóval nincs kedved menni. Mesélj egy kicsit erről! Mi a legrosszabb része az iskolába járásnak?"
Nem kell meggyőznöd az ellenkezőjéről. Már önmagában az, hogy meghallgatod, és nyíltan elmondhatja a gondolatait. Támogasd, hogy saját maga fogalmazza meg a megoldásait, és biztosítsd arról, hogy nem egyedül kell megbirkóznia a nehézségekkel, rád számíthat, bármit is hozzon a tanév!
2. Keress rá alkalmat, hogy megismerje az iskoláját, az útvonalakat, amiket bejár majd, a logisztikai részeket!
Ha ugyanoda jár idén is, ahová tavaly, nincs sok dolgod, maximum elevenítsd fel az emlékeit, vagy hívd fel a figyelmét, ha apró változások lennének!
"Idén már a másik udvaron fogtok játszani, mert tudod, a 3-4. osztály a hátsó részen tölti a szabadidőt."
"Idén már nem kísérhetlek a teremig. A bejárati kapuban fogunk elköszönni egymástól."
Amennyiben új intézménybe kerül a gyermeked, akkor viszont érdemes egy kicsit bejárni a terepet előtte. Ismerkedjetek meg a suli környéki utcákkal, az iskola udvarával, a mosdókkal, a tanteremmel. Persze, biztos a pedagógusok is sort kerítenek erre, de a tapasztalat az, hogy ezeket jobb inkább többször hallani, mint egyszer, megannyi gyermek társaságában, akik esetleg elvonják a lényegről a gyermeked figyelmét. Minél jobban ismeri és kiismeri magát az épületben, annál kevésbé fog félni az ismeretlentől! Abszolút megéri a fáradtságot!
3. Segítsd a gyermeked és a pedagógusai közötti kötődés kialakulását!
A gyermek biztonságérzetének egyik központi eleme, hogy megbízik abban a személyben, akire rábízod. A tapasztalt pedagógusoknak megvannak a maguk praktikái arra, hogyan építsenek érzelmi fonalat maguk és a gyermekek közé! Keresd a lehetőségeket, ahol még a tanévkezdés előtt megismerkedhettek a tanítókkal, mutasd meg őket fényképen, mesélj róluk neki! Emeld be őket a gyermek "kötődési falujába", azok közé az emberek közé, akikben megbízhat, akikre Te jó szívvel rábízod őt!
4.Támogasd a leendő osztálytársakhoz való kapcsolódást!
A szeptemberi kezdés sok-sok bizonytalanságát megkönnyítheti, ha még a becsöngetés előtt megszerveztek pár játszós délutánt, ahová meghívhatja azokat az osztálytársait, akikkel szívesen tölt időt, és akiket lehet egész nyáron nem látott. Így, a felmelegített kapcsolat megóvja majd őt az első napok kínos feszengésétől, mert ott lesznek azok a társak, akikkel tegnapelőtt hatalmasat szaladgált, vagy múlt szombaton giga lego-tornyot épített közösen. Az így átélt együttes élmények kihatnak majd az első napok szabadidős elfoglaltságaira.
5. Gyakoroljátok az elbúcsúzást!
Érdemes abban is megállapodnotok (és rutint szereznetek), hogyan búcsúzkodtak majd reggelente! Ez lehet akár egy speciális ölelésfajta, egy közös tolvajnyelv, amit csak ketten értetek, minden ami erősíti benne az összetartozás érzését! Néha szüksége lehet belőled is "egy darabra", arra, hogy otthagyj magadból egy apróságot, ami kézenfogható jele a szeretetednek és a visszatérésednek! Egy apró rajz a kézre, egy pici családi fotó a kabátzsebben, mind-mind emlékezteti őt arra, a szeretet egy láthatatlan fonál, ami most és mindenkorra összeköt benneteket!
6. Válasszatok esti olvasásnak olyan könyveket, amelyek iskolai környezetben játszódnak!
Érdemes lehet megkérdezni a könyvtárosotokat, milyen olvasmányokat ajánl, mert fantasztikus gyermekirodalmi gazdagság áll szerencsére rendelkezésre! Ezek a könyvek gyakran foglalkoznak olyan témákkal, amelyeket minden iskolás megtapasztal: barátság, kiközösítés, bullying, teljesítményhelyzetek. Játszódhatnak az itt és most-ban, de megismerhettek olyan iskolákat is, amelyekben más szabályok vannak érvényben, amelynek története más korban, más földrészen játszódik.
7. Ha otthon vagy a kisebb gyermekeddel:
Biztosítsd arról, hogy egy pici babával otthon tölteni napokat, messze-messze unalmasabb, mint suliba járni! Garantálj neki egy kis különleges anya-gyerek játszós időt minden délután, amikor csak ő lesz a fókuszodban, amikor a kistestvérre a másik szülő figyel! Ez lehet egy finom közös uzsonnázás, egy kis nyugodt beszélgetés vagy akár játék is, mikor mire van a legnagyobb igénye.
8. Apránként térjetek vissza az iskolaidőre jellemző napi rutinba!
A nyár a reggeli nagy alvásokról és az esti késői fekvésekről is szól. Így van rendjén. De 2 héttel suli előtt már érdemes lassan és fokozatosan megcélozni az iskolaidőre jellemző lefekvési időt! A gyermekek biológiai órájának is kell egy kis idő, míg megszokja az új rendet, ne várjuk el, hogy 1-2 nap alatt képes lesz az addigi este 10-es fekvés helyett 8-kor könnyedén elaludni!
9. Melegítsd be a gyermeked agyát!
Bár nem kell átismételni az előző osztály anyagát, nem kell naponta több órát készülni, de az talán hasznos lehet, hogy ha eddig nem olvasott a gyermeked, akkor most egy általa választott könybe belelapoz, lehet ez közös projekt is, mondhatod, hogy innentől kezdve mindenki, téged is beleértve fog fél órácskát olvasgatni a csendes pihenőben, a strandon, filmnézés helyett, stb.
Játszhattok otthon memóriát, logikát, gondolkodási műveleteket igénylő társasokat, kipróbálhattok fejtörős könyveket, hogy egy picit üzembe helyezzétek ezeket az idegpályákat!
10. Az iskolakezdés előtti este adj részletes forgatókönyvet arról, mi vár rá másnap!
Meséld el neki, mi fog történni vele, mikor fog ébredni, hogyan fogod kelteni, melyik ruháját veszi fel, ki viszi iskolába, hogyan búcsúzkodtok majd, és így tovább, térj ki részletesen arra is, hogyan fogtok újra találkozni, mit fogtok iskola után csinálni, mivel fejezitek be a napot.
Ha feszültnek látod, jelezheted neki, hogy természetes a benne lévő érzés, a legtöbben így szoktuk magunkat érezni, amikor valami új vár ránk. De ahogy korábban, most is idővel szépen megszokja majd, és hogy mi ebben próbálunk majd segíteni neki!